Let op! Nieuwe methode autodiefstal.

Fred ColléOverig, VerzekeraarsLaat een reactie achter

De diefstal van auto's loopt de laatste 20 jaar langzaam maar zeker terug. Enerzijds ligt dat aan de betere samenwerking tussen politie en verzekeraars, anderzijds door in elke nieuwe generatie auto's nieuwe technologische barrières in te bouwen voor het boevengilde.

Naast de diefstal van complete auto's is er ook nog een ander fenomeen wat maar zelden de publiciteit haalt, en dat is de diefstal van onderdelen van auto's die bij autobedrijven gestald staan. Ben je als autobedrijf het slachtoffer dan zijn overnacht van 10- 20 auto's onderdelen zoals velgen, koplampen, airbag's, navigatiesystemen enzovoort verdwenen. Doordat deze onderdelen nogal ruw van auto's verwijderd worden ontstaat er grote gevolgschade, vaak een veelvoud van de ontvreemde onderdelen. Kabels worden doorgeknipt, het interieur wordt beschadigd en ook allerlei deuken en krassen zijn ontstaan. Ook bij WellColl zijn we al diverse malen slachtoffer geworden.

Het is inmiddels zo dat de totale schadelast voor diefstal van onderdelen voor verzekeraars die van de totale autodiefstal overstegen is. De reden hiervoor is enerzijds de daling van de aantal gestolen auto's, anderzijds door de steeds duurdere onderdelen. Een koplamp van 1500 € per stuk is geen uitzondering meer. Een set banden met lichtmetalen velgen van 2000 € ook niet. Deze feiten creëren vraag en dus aanbod.

Terug naar de technologische ontwikkelingen inzake de beveiliging van auto's.  In het begin was er het alarm, vervolgens de startonderbreker en vervolgens de transponder die in de sleutel is ingebouwd. De transponder is nog steeds de huidige stand van de techniek. In de sleutel zit een elektronica chip die kan zenden en ontvangen. Als een auto moet starten dan moet de juiste code naar de auto gezonden worden. Komt niet de juiste code, dan start de auto niet. Natuurlijk zijn ook de code's weer beveiligd. Dat gebeurt met zogenaamde rollende code's. De code's veranderen daarbij voortdurend en slimme algoritmes bepalen dan of het toch de juiste code is.

Deze technologische ontwikkelingen zorgden helaas voor een aantal vervelende neveneffecten. Wil een dief perse een bepaalde (meestal dure auto) dan werd de berijder opgewacht en met geweld werd de auto dan ontvreemd. Of de andere voorbeelden waarbij de dief in het huis inbreekt, de sleutel gemakkelijk vindt en er met de auto vandoor gaat.

Recentelijk is gebleken dat dieven wederom een nieuwe methode hebben ontwikkeld. Dit is goed te volgen op het filmpje hieronder waarop dit voor het eerst te zien is.

De autodieven benaderen de auto die ze willen stelen met zijn tweeën. Beide hebben een digitaal kastje bij zich die transponder signalen van de auto kan lezen en zenden. De apparaten communiceren met elkaar, met de auto EN de sleutel. Een van de dieven staat bij de voordeur. De sleutel zal enkele meters achter de voordeur hebben gelegen. Binnen een minuut is de auto verdwenen. Er moet weer een nieuwe generatie technologie ontwikkeld worden om dit te voorkomen. Zo zijn diverse fabrikanten in de weer om de traditionele sleutel te laten vervallen en de auto te openen met de smartphone via de vingerafdruk scanner of het nieuwe Apple's FaceID.

Ons advies luidt met name als u relatief dure auto rijdt:

  • Sleutel verder van de auto bewaren, dus niet direct achter de voordeur, maar bijvoorbeeld in de keuken als die aan de andere kant van het pand is.
  • Leg de sleutel in een metalen kistje, die schermt de signalen af.
  • Een extra mechanisch stuurslot aanbrengen. 

  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.